FANDOM

Luna
FullMoon.jpg
Luna na prawdziwych zdjęciach
Stolica brak danych
Miejsce Układ Słoneczny
Populacja prawdopodobnie powyżej miliona
Przynależność Dyrektoriat Zjednoczonej Ziemi
Średnica około 3,5 tysięcy kilometrów
Grawitacja 0,1 ziemskiej
Nachylenie osi około 3-6 stopni
Klimat -235 stopni Celsjusza,

brak atmosfery i klimatu

Geografia kratery, płaskowyże lodowe
Główne siedliska nieznane
Księżyce i gwiazdy Jedno słońce;

brak, ponieważ sam jest satelitą Ziemi

Dominująca rzeźba terenu pustkowia
Dominująca forma życia prawdopodobnie ludzie
Pierwotne formy życia brak
Księżyc (łac. Luna, gr. Σελήνη Selḗnē; pol. fraz. „Srebrny Glob”, „srebrny glob”; pol. przest. gw. poet. „miesiąc”; pol. przest. poet. „luna”) – jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym. Przeciętna odległość od środka Ziemi do środka Księżyca to 384 403 km,

co stanowi mniej więcej trzydziestokrotność średnicy ziemskiej. Średnica Księżyca wynosi 3474 km, nieco więcej niż 1/4 średnicy Ziemi. Oznacza to, że objętość Księżyca wynosi około 1/50 objętości kuli ziemskiej. Przyspieszenie grawitacyjne na jego powierzchni jest blisko 6 razy słabsze niż na Ziemi. Księżyc wykonuje pełny obieg wokół Ziemi w ciągu 27,3 dnia (tzw. miesiąc syderyczny), a okresowe zmiany w geometrii układu Ziemia-Księżyc-Słońce powodują występowanie powtarzających się w cyklu 29,53-dniowym (tzw. miesiąc synodyczny) faz Księżyca.

Księżyc to pierwsze ciało niebieskie, do którego podróżowali i na którym wylądowali ludzie . Do tej pory na księżycowym globie stanęło 12 osób. Pierwszym sztucznym obiektem w historii, który przeleciał blisko Księżyca, była wystrzelona przez ZSRR sonda kosmiczna Łuna 1; Łuna 2 jako pierwszy statek osiągnęła powierzchnię ziemskiego satelity, zaś Łuna 3 jeszcze w tym samym roku, co poprzedniczki – 1959 – wykonała pierwsze zdjęcia niewidocznej z Ziemi strony Księżyca. Pierwszym statkiem, który przeprowadził udane miękkie lądowanie była Łuna 9, zaś pierwszym bezzałogowym pojazdem umieszczonym na orbicie Księżyca – Łuna 10 (oba w 1966). Amerykański program Apollo obejmował misje załogowe, zakończone 6 lądowaniami w latach 1969–1972. Eksploracja powierzchni Księżyca przez ludzi została przerwana wraz z zakończeniem lotów Apollo, ostatnią misją bezzałogową była radziecka Łuna 24 w 1976 roku. Dopiero w 2013 roku na powierzchni Księżyca wylądowała chińska sonda Chang’e 3 z łazikiem Yutu.

W uniwersum StarCraft II jest nazywany Luną i tak jak w przypadku wszystkich planet i księżyców Układu Słonecznego prawdobodobnie należy do DZZ.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki